Dessa kineser.

För exakt en månad sedan anlände vi på Beijings flygplats. Nu en månad senare har i alla fall jag kunnat skapat mig en relativt bra bild av kineserna i Beijing. Min första uppfattning innan jag åkte hit var att jag verkligen trodde att kineserna rökte överallt, spottade överallt och att de skräpade ner överallt. Men även om det finns lite här och där, så räknas det ju verkligen inte som överallt. Så den uppfattningen är jag positivt glad över att den har förändrats. Andra uppfattningar som att kineser inte kan prata engelska stämmer ju verkligen. Majoriteten förstår inte ett enda ord. Och när man väl stött på någon som kan liiite engelska, känns det alltid som om man kommit till himmelen eller något. Jag är åtminstone glad att mina två lärare pratar riktigt bra engelska.

What else?

Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att det ska låta bra, men jag vill inte heller säga det rakt ut. Så jag uttrycker det såhär istället: det verkar som om en del kineser inte riktigt har alla hästar i stallet ibland (jag tror jag lärde mig det här uttrycket av Lina =P).

För det första: om en utlänning uttalar ett ord eller en mening med en fel ton, då är det "helt omöjligt" för kinesen att förstå. Vi i Sverige kan ju förstå hur många olika svenska dialekter som helst och vi har inga som helst problem (oftast i alla fall) att förstå någon som pratar med grammatiska fel eller med en stor brytning. Eller hur? Ibland tror jag att de vägrar förstå, just för att man är utlänning och kan prata kinesiska. Som om de ignorar en med flit.

För det andra: jag har flera gånger lagt märke till att många kineser gillar att prata med sig själva mitt på stan, på gatan eller i en butik. Visst man kan prata med sig själv hemma eller när man verkligen måste tänka, men skulle jag göra det i Sverige skulle folk tro att jag var retard, inte sant? 

För det tredje: detta har i och för sig bara hänt en gång, men när jag, Peyshy och Thanh var på Mcdonkan senast satt det en kvinna brevid oss och åt take away mat som hon hade köpt i en annan restaurang. Hon verkade tycka att det var helt OK att komma in med något som absolut inte var Mcdonkan-mat och sätta sig och avjuta den som vilken annan gäst som helst. Dessutom spottade hon rakt ut på golvet och nästan träffade våra jackor. USH!

Ja ni...vad ska man säga? Dessa kineser <3

/Jeannie

Kommentarer
Postat av: Erika

haha! :)

2008-03-18 @ 10:04:27
URL: http://ikans.blogg.se
Postat av: Natalie B

Hur länge är ni borta på er resa?

2008-03-18 @ 10:11:23
URL: http://natalieb.blogg.se
Postat av: Peyshy

Hej, Nathalie. jag, Thanh och Jeannie stannar till 1 juli. Anton vet inte när han ska hem än. (:

2008-03-18 @ 11:29:36
Postat av: Shange

Ni får anpassa er till dem, underbara kineserna! ;)

2008-03-19 @ 14:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0