Ni hao!

Tjena tjena!

Nu är det inte Peyshy som skriver längre utan Jeannie för första gången. Har fått i uppdrag att sammanfatta dagen som hittills varit, dvs. förmiddagen. För att göra det klart för alla så ligger vi 7 timmar före er i Sverige. Alltså sover ni gott där hemma just nu.

Som Peyshy skrev igår så hade vi ett skrifligt test idag i kinesiska för att testa våra kunskaper. Imorgon är det, det muntliga testet (inte idag som hon skrev) och man kan ju kort och gott sammanfatta att testet gick ju åt helvete i princip. Eller åt helvete kanske man inte ska säga. Man kände sig ju riktigt idiotförklarad i alla fall. Det började med att vi fick ett A4 var och på det pappret stod ALLT på kinesiska. Alltså fattade jag, Thanh och Anton inte ens vart man skulle fylla i sitt namn eller studentnummer. Redan där fattar ni ju att det var kört för vår del. Testet gick ut på att man skulle översätta en massa kinesiska ord som var uppradade...trodde vi ja. Där satt jag och blev superglad när jag kunde läsa ordet Exit och Be careful och skrev även den engelska översättningen vid det kinesiska ordet. Efter 2 min gick vi tre ut, utom Peyshy som satt och skrev som om det vore vilket enkelt matte prov som helst.
Väl där ute fick jag reda på att man inte alls skulle översätta orden till engelska. Nä vet ni vad man skulle göra? Man skulle skriva ordets peng jam, alltså fonetisk skrift. Snacka om att jag kände mig idiotförklarad!

image10
Killarna stirrar på de kinesiska tecknena för EXIT precis efter provet

Tiden gick och efter cirka 10-15 minuter kom Peyshy ut ur salen halvt skrattandes. Vi insåg då att Peyshy också missförstått det hela och suttit och översatt dem kinesiska orden till engelska.Att jag och Peyshy bara sovit cirka 3 timmar i natt är ju absolut inte en ursäkt för hur uselt vi presterade idag. Man kan ju helt klart säga att vi alla kommer att hamna i den sämsta och lägsta klassen. High five för det ;)

Sedan vi anlände i Kina har jag ständigt varit sugen på nudelsoppa. Idag gick vi till ett ställe som vi under gårdagen såg var riktigt poppis. I Asien innebär ju i princip fullsmockat = riktigt gott = riktigt billigt. Hungriga efter det "jobbiga" och "krävande" testet entrade vi en tom restaurang (klockan var knappt 10). Väl där insåg vi att de inte hade en meny med bilder, utan som vanligt bara med kinesiska tecken. Som om vi inte fått nog av dem tidigare?
Det slutade med att vi stod där framför en smått förvirrad servitris i säkert 6 minuter och tjafsade om vi skulle gå vidare eller satsa på att vi får rätt genom att bara beställa in olika rätter. Det slutade med att vi åt där och nu framöver har vi ju lärt oss vad man ska beställa till nästa gång.

 

Det här var vad vår förmiddag hade att erbjuda Er. Får se vad som händer ikväll. Det känns nästan som om vad som helst kan hända här borta.



En rolig händelse som fick mig och Peyshy att garva ihjäl oss igår:

Peyshy heter Beijing i sitt MSN-nick och vi webbar med vår kära vän C. Plötsligt säger C: "varför heter du Bejing för? Är ni inte i Peking?".

Världens sötaste eller hur?

/Jeannie

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hehe, inte för att vara ohövlig lr nått, men det är ping yin :D:D

2008-02-20 @ 19:22:13
Postat av: jeannie

men eftersom jag snackar kanto och inte har lärt mig mandarin än så säger jag det på kanto, alltså är peng jam lika rätt som ping yin :D :D

2008-02-20 @ 22:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0