Beijing

Den här bloggen kommer att hålla er uppdaterade om vad Jag, Jeannie , Anton och Thanh har för oss i beijing! Read and enjoy! :D

12.05 gick vårat tåg från Eskilstuna. Jag, Thanh och Anton sa farväl till våra nära och kära. Det var rätt så jobbigt, men nu väntade en spännande resa framför oss. Vi anländer på Arlanda vid 14-tiden. En halvtimme senare kommer Jeannie. Allting går som på räls och vips är vi på flygplanet - Mot Beijing.

Flygresan var vi ganska nöjda med, sköna säten och bra mat. Det jobbiga var att det satt två SJUKT jobbiga snubbar på planet som var fulla i princip hela flygresan. De sjung, tramsa och skrek kontinuerligt, irriterande! Dessutom var flygvärdinnorna inte speciellt bra på Engelska.

What do you want to drink?
- Water, please
- What?
I said water, please
Hon häller i apelsinjuice till mig
- I said WATER!
Hon häller i mer juice...
suck :)


Vi är framme i Beijing tre på natten svensk tid - 10 kinesiskt tid.Bagagen infann sig där de skulle och allting gick bra. Vi hittade två jätterara koreaner som går på skolan som fixade taxi till oss på skolan. Taxichaufförerna var jättetjuriga (för vi hade så mycket bagage och inte kunde prata mandarin) och så körde de som galningar. Tydligen använder man inte ofta säkerhetsbälte i baksätet. men men vi överlevde hela vägen iallafall. Första intrycket - dålig
luft, kallt och ghettolikt på vissa ställen! Inte så glamorst som man kan tro alltså :P

 Våran skola :)

När vi kom fram så registrerade vi oss på skolan och vi fick varsitt rum. I byggnaden där vi bor finns det 17 våningar. Thanh bor på den femte. Jag på sjätte och Jeannie och Anton på sjunde våningen.

Det finns två hissar där vi bor. I hissen finns en heltäckningsmatta. Det står en veckodag på den. Varje dag byter de tydligen matta. orka :)

 Denna togspå tisdagen :)


Jag har väl haf mest otur med rummet. Redan fått ringa X antal gånger för att fixa mitt rum. Golvet var repigt, väggen fläckig, och toalettsitsen trasig, duschstrålen var svag och fanns bara kall vatten så fick byta den också. Väggen var sönder i toaletten så fick byta den med och sist med inte minst min internetnätverkskontakt också. Men de andra fick inga problem med sina rum iallafall. Annars är vi nöjda med våra rum.

Såhär ser mitt rum ut iaf, och de andras ser i princip likadana ut.

  


Vi har redan träffat många massa trevliga studenter. Det är verkligen från många olika länder världen över. Men de flesta är ifrån Japan och Korea. Alla är jättesociala och trevliga. Vi har redan skaffat oss en kompis från Iran, Milad och en Svensk, Olle. :)

 Här sitter vi på en persisk restaurang och äter mat.

Första natten var tung för oss alla. Blev inte mycket sömn för någon av oss. Jeannie och Thanh kunde inte sova så de gick och åt på natten. Det är bra med beijing för det finns allting någonstans att äta oavsett tid.
Själv vaknade jag 3.50. Kunde inte sova mer och började packa upp allt. Anton gick upp 5 för han kunde inte heller sova. Det är tufft ibörjan. hemlängtan är stor. Men nu börjar de bli bättre.

Idag har vi gått och checkat läget på stan. Vi åt på ett internetcafé och så har vi fixat vårat internet sen har vi lagat mitt rum och varit och ätit mat med Olle och Milad, sen gick vi till någon bar och snacka och tog det lungt. Trevligt!

 Internetcaféet :)  fina bakelser vi hittade :)  

Imorgon bitti vid halv 9  ska vi ha muntligt och skriftligt test i kinesiska. Får se hur det går. Skriver mer senare!

Ciao/Peyshy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0