Min language partner!

Efter 1 månad har jag nu hittat mig en egna language partner. Det var tänkt att jag och Peyshy skulle leta efter en tillsammans, men det slutade med att hon hittade en genom sin lärare och jag hittade en via min granne. Som language partner är det ju tänkt att man ska få ut någonting av varandra, jag lär kinesen engelska och den lär mig mandarin t.ex. Men jag har haft turen (tycker jag) att min language partner är en kinesiska som läst svenska på BeiWai i 3 år! Hur vi träffades är egentligen en lååång historia. Ska försöka göra den kortfattad haha.

Min granne är spanjor, han hade en dag på sig en såndär gul t-shirt som alla i Thailand brukar ha på måndagar (orkar inte berätta varför, men ni alla vet väl att hela Thailand dyrkar sin kung). Några thailändskor hade reagerat och kom fram för att prata med honom. Thailändskorna i sin tur bor granne med Emma (min language partner) och de hade på något sätt kommit fram till att spanjoren bor brevid en svensk. Yepp, där har ni historien till hur jag och Emma träffades...

Igår skulle jag då hjälpa henne med en uppsats eller en läxa som hon hade. Lätt som en plätt tänkte jag. Det kan väl inte finnas någonting som jag inte kan hjälpa henne med, tänkte jag. Så visade hon upp fyra A4 papper som hon fått av sin lärare. Åh herregud. Dem skulle skriva ett eget protokoll och en tillhörande dagordning. Ni hör ju själva hur det låter! Jag sjäv har aldrig någonsin lärt mig eller ens fått se på en mall på hur det ska se ut. Visst har man haft klassråd i grundskolan, men detta var ju seriöst!

Dessutom skulle hon kunna ord som ackumelera, justera, votera, bifalla, ajournera osv... Ehm, någon som kan förklara alla ord för mig? Som tur var fanns det ju förklaringar för orden, men ändå..

Som tur var, var mallen för de olika sakerna välbeskrivna, annars hade jag ju känt mig riktigt kass haha...

image69

Kändes nästan som man satt på rättskunskapslektionen igen =)

/Jeannie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0